יום ראשון, 28 במרץ 2010

דולה ועוד

דולה - תומכת לידה - היא פיה טובה. מלאכית. היא הלחשנית הנותרת, חסויה ואלמונית, מאחורי קלעי הבמה ומותירה את קדמתה לאישה שלה היא מסייעת – לאישה ההרה שתיהפך, בשעה טובה ומוצלחת (ושיהיה במזל!) ליולדת.

הדולה מפיגה את חששותיה של האישה העתידה ללדת. היא מעשירה אותה במידע חשוב, היא מלמדת אותה שיטות הרפיה, דרכים להירגעות. עצם נוכחותה נוסכת ביטחון. האישה היולדת לא תלד לבדה.

דולה אינה אמורה להחליף את נוכחותו של הבן זוג – אם במהלך קורס ההכנה ללידה וודאי בלידה עצמה, אף שהיא מהווה בהחלט "מכפיל כוח". דולה מעניקה ערך מוסף אבל יש נשים שעבורן היא הרבה יותר מאשר התבלין המוסיף טעם – היא אב ( או, נכון לדייק - אם) מזון.

נוכחותה של דולה אינה תנאי הכרחי עבור נשים הרות החוששות מהלידה הראשונה אבל מחקרים מורים שיש הבדל מהותי, מובחן, בין נשים שילדו עם דולה לבין נשים שילדו בהעדרה. תמיכתה של דולה מחזקת את האם פיזית, מנטאלית ורגשית. גם אם בן הזוג רגיש וקשוב, יש דברים שאישה יכולה להיפתח ולשתף בהם רק אישה. גבר לא יבין זאת.

דולה מנוסה תדע לצייד את האישה שהיא מסייעת לה בעצות טכניות חשובות, כגון: מה רצוי לקחת לבית החולים, כיצד לממש זכויות ועוד. אבל מובן שבכך לא מתמקד תפקידה והוא ודאי אינו מתמצה בכך. דולה תהיה עם האישה שזה עתה ילדה והיא נתונה ( ודאי בלידה ראשונה) מוצפת ואולי אף נסערת רגשות. אושר ובלבול, שמחה וחשש. הלא נודע מאפיל על הכאן ועכשיו. מה יילד יום לאחר שהיולדת ילדה. אי-ודאות. ערפל. במקום העמום הזה נכנסת דולה ועושה סדר. היא מפוגגת ערפילים, מבהירה, משרה ביטחון. את לא לבדך, יולדת יקרה.

מותר לך לשאול הכול, לבקש, לחוש חלשה, תלותית. לרצון כתף להישען עליה, אוזן לתנות אל תוכה את כל מה שרוחש בך, לב חם ופתוח כדי לגעת בו ואולי אך להיכנס אליו. אל דאגה. את לא תתעי ביער העבות של הלא-נודע. שם תימצא עבורך המדריכה, המנחה, היועצת, התומכת, החברה. שם תמתין לך דולה. הפיה הכי טובה ביער.

אין תגובות: