יום שבת, 29 בנובמבר 2008

קבלן

קבלן הינה מילה כוללת למספר סוגים של מנהלי בנייה, בקבלני בנייה של שלד יש 2 סוגים עיקריים -"קבלן מפתח" - שזהו קבלן המבצע את כל הפרוייקט מקידוח הקלונסאות (ביסוס המבנה) ועד קבלת המפתח לבית. קבלני משנה - חלוקת העבודות לקבלנים ולבעלי מקצוע (קבלן שלד, קבלן אינסטלצייה, קבלן חשמל וכדו'.). קבלן מפתח הוא בעצם "מנהל" המחלק את העבודה - משימות והוראות לקבלני משנה תחתיו. בנייה בקבלן מפתח בדרך כלל יקרה יותר (הרי ישנה כאן עוד יד ה"מתווכת" בין הקבלנים לדייר וגוזרת קופון), אך קלה יותר ובלי כאבי ראש.
לאחר בירור העניין הבנו שבנייה בקבלני משנה חוסכת עד 25% !! לכן החלטנו לקחת את הסיכון ואת כאב הראש ולבנות בקבלני משנה.
אני קורא לזה סיכון מכיוון וישנה בעיה בחלוקת האחריות במקרה של תיקונים, תקלות וכדו'. במידה והתפוצץ צינור מים בתוך הבטון, האינסטלטור יאשים את הטייח, הטייח יאשים את הקבלן, הקבלן את הרצף וכדו'. לכן יש לשים לב לכל עבודה בבית ולפקח על כל צעד.
תיאום הקבלנים השונים קשה מאד, ובגלל זה הקבלנים מעדיפים לבצע את התיאום בעצמם, לא אחת שמגיע צבעי והוא לא יכל לבצע את העבודה כי החשמלאי לא סיים לחצוב ולהניח כבלים בקיר. דברים מסוג אלו קורים הרבה והקבלן חוזר לביתו ומפסיד יום עבודה. לכן מעדיפים הקבלנים לבצע תיאום עבודה ביניהם. סביר להניח כי בעלי המקצוע מכירים אחד את השני מעבודות קודמות.
קבלן מפתח לא יזרוק כל-כך מהר פועל או קבלן, הוא מחוייב לו לעבודה וחוץ מזה שהוא לא רוצה להתקע בלי פועלים לעבודות אחרות. זה נאמר במסגרת החסרונות של קבלן המפתח, אם אני בעל הבית/מפקח לא מרוצה מפועל/קבלן - אני פשוט זורק אותו ומביא אחר.
שימו לב טוב טוב שאתם חתומים על חוזה מול הקבלנים - חוזה המוגדר על-פי לוחות זמנים והטלת קנס במקרה של איחור בבנייה. קבלנים נוטים למצוא תרוצים, על מנת לבצע עבודות נוספות תוך כדי - "יורד גשם", "יש אצלינו שלג אני לא יכל לצאת מהבית", נסעתי לניחום אבלים בירדן" ובינתיים מסתבר שהם עסוקים בעבודה אחרת-גדולה יותר. גם אם התירוצים נכונים, אם היה משהוא שמלחיץ אותם אז הם היו דוחפים את העבודה קדימה.
אנחנו בניגוד לשאר הדיירים שבנו איתנו שינינו בחוזה את הקנס בגובה 150 ש"ח ליום איחור - לקנס בגובה 150$ ליום איחור, כך בסיום הבנייה נשארתי חייב לקבלן 30,000 ש"ח, שנשארו אצלי - כסף או לא כסף??
3 קבלנים כאלו וחסכתם 90,000 ש"ח בכמה חודשים. אני לא הצלחתי לחסוך סכום כזה כל חיי!
שימו לב לא לאבד את הראש, בבנייה הכסף מתגמד! אך לאחר הבנייה הלחץ הוא עצום, כל שקל מחושב. אל תגיעו לסוף הבנייה עם השאלה - מה עשינו? יכולנו כך וכך...

אין תגובות: